jadłospis

W naszym otoczeniu istnieją pewne ważne ze zdrowotnego punktu widzenia warzywa i owoce, które powinny się znaleźć zawsze i wszędzie w codziennym jadłospisie. Niestety często pomijamy je, układając swoje menu. Dieta jednak powinna być urozmaicona w swojej monotonności. Taka "taktyka" pozwoli dostarczać naszemu organizmowi ciągłą odpowiednią niewielką dawkę różnego rodzaju związków chemicznych mających korzystny wpływ na zdrowie. Tego typu odżywianie - tak zwana koncepcja metronomiczna - jest w stanie uchronić nas w ciągu życia przed licznymi chorobami cywilizacyjnymi: nowotwory, miażdżyca, cukrzyca, otyłość, depresja.

Produktami, które powinny się znaleźć w codziennej diecie są rośliny czosnkowe - czosnek oraz cebula - tanie oraz łatwo dostępne w sklepach przez cały rok. Kolejna grupa warzyw, która musi się znaleźć w naszym jadłospisie to rośliny kapustowate takie jak: brukselka, jarmuż, kapusta, rzodkiewka. Problem jednak polega na tym, że duża część przedstawicieli tej rodziny jest tylko roślinami sezonowymi; niestety rośliny zielone są dość drogie, a jarmużu czy brukselki nie uświadczymy w każdym warzywniaku. Zarówno jedna, jak i druga grupa roślin wykazuje fenomenalne działanie antynowotworowe; jest to związane z obecnością związków siarki - w czosnku są to fitoncydy, a w kapuście glukozynolany. Czosnek dodatkowo bardzo korzystnie wpływa na układ krążenia oraz na układ odpornościowy.



Do góry strony


Copyright by AS 2014-19