owoce

O tym, że warto jeść owoce i warzywa nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Już od wieków ludzie wykorzystywali ich zdrowotne właściwości, włączając je do codziennej diety. Niestety dzisiaj, wiele osób o tym zapomina, spożywając ich wciąż za mało. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2008 roku przeciętny Polak spożywał średnio 3,6 kg owoców i 5,3 kg warzyw w ciągu miesiąca. Dzienne zalecane spożycie warzyw i owoców wynosi ok. 0,6 kg. Zatem większość Polaków spożywa zbyt małą ilość warzyw oraz owoców w celu zachowania dobrego zdrowia.

merykańscy żywieniowcy podzielili je według koloru. Niebieskie owoce, takie jak: czarne borówki (jagody), śliwki, aronia, czarne porzeczki czy też ciemne winogrona są bogate w przeciwutleniacze i polifenole wzmacniające naczynia krwionośne, opóźniające starzenie się skóry oraz chroniące przed nowotworami. Czerwone, np. wiśnia, żurawina, czerwone grejpfruty, truskawki, maliny zawierają witaminę C i antocyjany, które osłaniają organizm przed działaniem słońca i wolnymi rodnikami, powodującymi uszkodzenia w komórkach. Żółte oraz pomarańczowe owoce, takie jak pomarańcze, melon, mango, brzoskwinie, ananasy, banany, cytryny są bogate w beta-karoten, witaminy A i C, potas. Chronią skórę przed słońcem i starzeniem się, regulują gospodarkę wodną organizmu, zapobiegają obrzękom. Zielone z kolei zawierają luteinę, indole, witaminę K i potas, dzięki czemu wzmacniają wzrok i naczynka krwionośne w skórze oraz wykazują działanie przeciwnowotworowe.

Owoce najlepiej jeść w stanie surowym. Sporo błonnika i witamin kryje się również w skórce, którą wielu z nas usuwa przed zjedzeniem. Im ciemniejsze i bardziej kwaśne owoce, tym zdrowsze. Instytut Żywności i Żywienia zaleca jedzenie 5 porcji warzyw oraz 2 porcji owoców w ciągu dnia.



Do góry strony


Copyright by AS 2014-19